08 November 2008

Proud to be Sabahan / People of Borneo Island!

Maybe berita pasal Presiden Amerika yg baru iaitu Barrack Hussein Obama sebenarnya beragama Kristian Protestant setelah mengahwini isterinya yg berkulit hitam tu sudah diketahui umum, ahli keluarga terdekat Obama kahwin usahawan Sabah sudah diketahui umum, tapi ada beberapa org lagi yg ada kaitan ngan 'darah Sabahan' yg maybe belum diketahui umum! Huh? Hanya org seni sahaja yg akan menyedarinya kot? Apa ek? Mari kita lihat...
Siapa ni? Owh dialah penyanyi antarabangsa yg sedang meletop kat Jepun n lagunya tersenarai dlm US Billboard 100! Dia ialah Che'nelle... malangnya dia tak laku kat tempat sendiri tp kat luar negara laku pulak! Mcm artis2 Cina Malaysia jugak! Pelik! Sb apa? DISKRIMINASI minda rakyat Malaysia! Thank God aku ni org Borneo even Malaysian gak tp jgn samakan! Hakikatnya ok!!! Che'nelle, tersenarai dlm US Billboard 100 tu sudah cukup drpd x tersenarai langsung kan? Apa pun dia ni masih lagi ingat tempat lahir n nama tempat tinggal dia dulu masa di Sabah! I'm proud of her!

Ni? Oh dia ialah model antarabangsa yg bernama Amber Chia... Org Tawau, Sabah... n ada gak umah di Ipoh! Dia masuk pencarian Face of Guess tahun 2003 n berjaya menang! Bayangkan betapa ramainya model sedunia yg dia tpaksa kalahkan untuk memenangi pencarian wajah utk jam Guess tu! X sangka model yg 'kureng' disebut-sebut ni pulak yg menang n once again congratulation! ( yes she is so sweet n murah senyuman actually! )

Kenal tak dia ni? Bergiat aktif bsama Tyra Banks dlm pencarian America's Next Top Model, dia ialah Mr J atau nama sebenarnya Jay Manuel! Korang maybe tak tahu yg dia ni ada 'darah Sabah' jugak kan? OK! Bapanya mix Dutch n Malaysian semestinya Sabahan, maknya mix Czech n Italian! Dia sendiri ckp n biodatanya ada dlm net gak! Patutlah dia slalu ckp 'ya ya' n ada 1 slot dlm ANTM tu Tyra tanya knapa dia slalu ckp perkataan tu n apa maksudnya? Dia pun explain, katanya itu bahasa dia yg bermaksud YES, originally sabahan language from his father's side! Patutlah dia tak sebut 'YER YER' sb tu bukan bahasa Sabah bah! YA kan? YA YA!!! Hwa3! Aku sedar yg aku pun mula buat trademark aku sendiri! Dulu takda org guna 'hwa3' or 'he2' or 'he3' or 'n' yg mewakili 'and' or 'dan', pendek kata semua singkatan yg aku guna dlm myspace or blog ni bukan takda org guna langsung, ada tp caranya lain n susah nampak tp lepas aku mengkomerSIALkan cara aku ni smakin ramai manusia yg bijak menggunakannya! Tu bukan meniru tp aku sahkannya sebagai manusia bijak! TQ for those who enjoy to using it! HWA3! Muah3! Muaxcs3! Mwah3X!



6 comments:

  1. haha..klu che'nelle aku taw sabahan..
    jay manual?
    erm bru taw..
    nasib ko tulis d blog nih..
    klu x smpi matik pun aku teda taw..
    hua3x..

    ReplyDelete
  2. bbkk!!buli ba kalau ko..haha..
    aku harap pas ni makin ramai lagi org2 borneo yang mencipta nama bukan stakat di msia tp di seluruh pelusuk dunia ni!org2 borneo yg aku maksudkan tu temasuk kita2 yang glemer ni)hwa3...(bbkk)

    sori tommy..comment ko dlm ms tu belum lagi aku terbalas sampai skrg..
    aku skrg pun dah malas mau on9 bah
    bz aku skrg..

    GBU my tommy..
    have a great weekend YA...(wah,tejangkit si Jay plak)

    no no no no no (sebut betol2 taw)

    ReplyDelete
  3. BAGI AKU SEMUA BANGSA YG ADA DI MALAYSIA NI SAMA SAJA... YG MEMBEZAKAN IALAH PEMIKIRAN DAN PENERIMAAN! HATI YG TAK IKHLAS MEMBUATKAN KITA HIDUP DLM KEADAAN YG BERJAGA-JAGA, RAGU2 N TIDAK SALING MENGHARGAI! HIDUPLAH DI BORNEO N RASAILAH PERBEZAAN CARA HIDUPNYA BERBANDING SEMENANJUNG MALAYSIA! PASTI ADA PERBEZAAN KETARA N YG PASTI HIDUP DI BORNEO LEBIH DAMAI WALAUPUN BYK KETINGGALAN DR SEGI PEMBANGUNAN! YG PASTI PEMIKIRAN ORG2 BORNEO MASIH BELUM BERJAYA DIPENGARUHI DRPD PENGARUH FILEM, HASUTAN, MAHUPUN MEDIA 'MALAYSIA'! HUH!

    ReplyDelete
  4. lantang n berani berdasarkan bukti n pengalaman sendiri adalah lebih baik drpd meng'iya'kan org lain!

    ReplyDelete
  5. chenelle sya tau sabahan la, amber sma jay??! baru sya tau hihi thanks 4 the info..;)

    ReplyDelete
  6. ko ke yg mulakan hwa3, muah3 n so on tu? betui ke? xpernah pcaye r.

    ReplyDelete