03 February 2009

AYAT YANG MEMBUAT AKU TERSENTUH!

Tadi masa aku sedang mamai, aku terdengar ayat yang dibacakan kat tv3 masa smayang solat asar... ayat tu lebih kurang mcm ni... 'APALAH GUNANYA SEMBAHYANG YANG SEMPURNA JIKA AMALAN MU TIDAK SEMPURNA'! Something like that! Hmmmmm.... ayat ini buat aku teringat akan seseorang... aku tidak tahu apa tujuan dia mencari kesempurnaan sembahyang dlm masa yang sama mencari kepuasan sex dan duniawi! Apa lagi perlu aku katakan sb aku nak kata lebih2 pun x guna sb dah takda kena mengena dgn life aku dah! So kepada sesiapa yg terasa, salahkan diri sendiri b4 menyalahkan org lain! That's all!




11 comments:

  1. ishk..
    ade gak owang cmtuh..
    nasihat-nasihatkn r die eyk..
    :))

    ReplyDelete
  2. AKU XDA KUDRAT NAK NASIHATKAN DIA SB DIA DGN AGAMANYA, AKU DGN AGAMA KU! TAPI AKU TERTARIK DGN DIA SB AKU TGK DIA JAGA SOLAT 5 WAKTU DIA! CUMA AKU DAH X BERMINAT DENGAN DIA LEPAS AKU SEDAR YG DIA SMAYANG 5 WAKTU TAPI SEMUANYA ITU LENYAP OLEH NAFSU N KEHENDAK DUNIAWI DIA! DIA KEJAR 5 WAKTU TAPI DIA KEJAR HAWA NAFSU JUGAK? AKU DAH XDA RASA TERTARIK APA LAGI HORMAT KAT ORG MCM NI... SAYANGNYA... APA PUN AKU TETAP SAYANG DIA N SAYANG SGT2 KAT DIA! GOD BLESS YOU DEAR!

    ReplyDelete
  3. owh ingat kO da msuk islam td..hehe
    hmm ada jgk org mcm nie ek..
    apakah...(sabahan term) :D

    ReplyDelete
  4. Sorry to say la... tapi aku rasa sembahyang itu wajib dilakukan sama ada org tu jahat atau baik... dalam Islam mewajibkan sembahyang 5 waktu... dan kalau dia melakukan dosa tu mungkin sbb dia belum puas dengan apa yg dikurniakan kepada org tu... sama ada solat dia diterima tuhan tu adalah urusan org tu dengan tuhan... kita sebagai manusia tak boleh nak jugde apa yg kita lihat...

    dalam Islam... seseorg yang rajim sembahyang bukan menunjukkan seseorang itu alim... dia cuma menjalankan tugasnya sebagai manusia yang diciptakan tuhan... sembahyang itu tanda bersyukur kerana dia diberi dilahirkan di dunia dan diberi kehidupan dan rezeki...

    orang yang dikatakan alim apabila org itu boleh menghafal alquran, faham tentang hukum dlm islam, menjaga nafsunya, menggunakan akalnya utk kebaikan dan tidak mementingkan diri... dan sentiasa sabar menahan marah terhadap org lain...

    solat ni senang cakap macam bro gi keje la... kalau bro buat keje yang bos bro suruh, mesti bro akan dinilai mengikut tahap kerja bro... dan mungkin boleh dinaikkan gaji dan pangkat... kalau bro tak buat keje yang disuruh bos, akibatnya mungkin tak naik gaji dan silap2 akan dibuang keje... dan kalau masa keje bro buat apa yg bos surus pada masa sama bro songlap barang opis, kalau kena tangkap tentu akan kena akibat sbb songlap barang opis kan... macam tu la solat.. dalam islam ianya wajib, tapi kalau dia ada melakukan maksiat seperti seks dan minum arak... dia akan dapat dosa yang dia lakukan la..

    Islam tak seperti agama lain, kalau kita nampak seseorg itu selalu ke kuil atau gereja maknanya dia alim dan kuat beragama... tapi dalam islam pula pergi bersolat adalah satu kewajipan... kalau tidak bersolat dan tentu akan mendapat dosa sbb tak bersolat... dah la dapat dosa sbb melakukan maksiat... ditambah lagi dengan dosa tak solat... kan lagi banyak dosa tu..

    ok la bro... saya just info saya... cuma kekadang bukan semua perkara kita boleh judge atas apa yang kita lihat...

    ReplyDelete
  5. maksud "APALAH GUNANYA SEMBAHYANG YANG SEMPURNA JIKA AMALAN MU TIDAK SEMPURNA" boleh dimaksudkan... kalau bersolat tapi melakukan dosa... sama juga macam tak bersolat sebab pahala amalan ditolak.. maknanya kena tolak merit la... tapi kalau buat dosa dan tak melakukan solat.... bila kena tolak merit pahala.... apa yang tinggal... dah tentu jadi defisit... dah tak ada pahala yang tinggal sbb tak ada pahala pun utk ditolak lagi...

    ReplyDelete
  6. em org kate jgn tinggalkn solat 5 waktu walau ape pun berlaku..
    sbb lama kelamaan solat itu akn menjdi pendinding drpd kemungkaran
    mmngla tdk cepat effect die tp lama kelamaan
    hurmm...
    trust it..
    ngeee

    ReplyDelete
  7. Cam best jer post ni... semayang 5 waktu but still kjar nafsu... lumrah manusia bernafsu... but all i can say semoga 5 waktunya mampu mengubah dirinya Amin....

    ReplyDelete
  8. Weyh Tommy,i found your blog by acident,ntah aku men bkak2 je tgk2 blog2 org then terserempak blog ko nih. I read some of your posts and i realised you r not even a muslim and not a malay.tapi language bm ko boley tahan and pemahaman tentang agama and life mmg gempak.I have frens yg bkn islam tapi hormat agama islam and aku mmg respct r org mcm tuh.So,once i knw u thru ur blog,i admit that i respect you as i respect my other non-muslim frens.OKay,about keeping in shape n fit,jogging is the best way and im telling you that within a year,i have lostweight about 20kg and one of my rutin tym tu was jogging and aku pg California Fitness Sunway.Not that hard to keep fit,jg makan n rajin2 exercise.My personal trainer penah ckp "40% from exercise and 60% from diet". So,salam perkenalan dari aku and live to the fullest.

    ReplyDelete
  9. well, solat memang perkara wajib for all muslims. tapi wether di terima or not itu depends on God la. depends pada intention kita gak.
    ada many people yang solat tapi still buat dosa ada yang buat dosa langsung x solat and ada gak yang solat tapi buat dosa2 kecik je.

    tapi the important thing solat is compulsory to all muslims. x kira la wether org tu gila seks ke kaki minum ke solat tetap kena solat.

    ReplyDelete
  10. dalam hadis ada menyatakan sesungguhnya solat itu dapat mencegah seseorang daripada melakukan kemungkaran. Rasulullah S.A.W pernah ditanya oleh para sahabat tentang hadis ini dan Rasulullah bersabda lebih kurang macam ni "jika solat seseorang itu tidak menjauhkan dirinya daripada melakukan kemungkaran, maka solatnya tidak sempurna". mungkin individu itu hanya solat 5 waktu tapi tidak melakukannya dengan sempurna. .Wallahualam. .

    ReplyDelete
  11. solat adalah wajid..umpama makanan bila lapar...tp jika nafsu melewati akal yg dianugerahkn..maka nafsu akan beraja dlm diri...sbb tuh kite dianugerahkan akal dan otak utk berfikir....renung2knlah...beramal...

    ReplyDelete